امام زمان محور وحدت ادیان

السلام علیک یا بقیه الله

در تاریخ فرهنگ اسلامی کمتر چیزی به اندازه شناخت امام از اهمیت و جایگاه والائی برخوردار است تا آنجا که پیامبر فرمودند:هرکس بمیردوامام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است  امامان عزیز شیعه به پیروی از ایشان اهمیت نقش معرفتی امام را مطرح نموده اند.شناخت امام در عصر غیبت اهمیت بالاتری دارد کسانی که در زمان غیبت امام زمانشان را بشناسنددر پیشگاه ربوبی از بالاترین جایگاه برخوردارند امام سجاد(ع)فرمودند«ای ابو خالد مردم زمان غیبت امام دوازدهم که به امامت او معتقد و منتظر ظهورش هستند از همه مردم برترند زیرا خداوند به آنان عقل و فهم و شناختی عطا کرده که غیبت و حضور امام برایشان یکسان است»(کمال الدین ص218)این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر عزیز اسلام در روز عید غدیر که حتی پذیرش ولایت علی بن ابیطالب (ع) برای بسیاری سنگین بود مساله مهدویت را مطرح نمودند و آخرین امام و وارث انبیاء الهی را معرفی نمودند که این امر نشان از برنامه ریزی اسلام برای آینده جهان و آینده نگری این دین عزیز دارد پیامبر اسلام در بخشی از این خطبه می فرمایند: «بدانید که او همان است که پیشینیان بشارت آمدنش را داده بودند.» این فرمایش گرانقدر بیانگر این نکته است که اعتقاد به منجی و باور مهدویت فقط در بین مسلمانان نبوده و امتهای پیشین و سایر ادیان نیز بشارت آمدن ایشان را داده اند که این بشارت ها بیانگر اصالت و قدمت باور به مسئله مهدویت  می باشد.

البته در ادیان گذشته هرکدام به بخشی از ویژگیهای منجی اشاره نموده اند اما در دین مبین اسلام همه خصوصیات و ویژگیهای ایشان از زبان مبارک اهل بیت مطرح شده است وبرای شناخت کامل امام زمان بایدبه مکتب اهل بیت پیامبر مراجعه نمود.

البته اندیشه‌ مهدویت منحصر به شیعیان و یا مسلمانان نیست؛ بلکه همه یا اغلب ادیان و مذاهب موجود در جهان، به گونه‌ای به “موعود” باور دارند. و یا دست‌کم آنچه که مسلّم و قطعی است، متون دینی و معارف دینی ادیان ابراهیمی به این مسأله تصریح کرده‌اند. در زیارت‌نامه‌ امام زمان، در مفاتیح الجنان، چنین می‌خوانیم: «سلام بر آن مهدی که خدای عزو جل به همه‌‌ امت‌ها وعده داده است که به وسیله‌ او سخنان و اندیشه‌ها را متحد کند و پریشانی را از میان بردارد و زمین را پر از عدل و قسط نماید». (مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر، ص ۷۰۱).

ملل و اقوام مختلف در اصل اعتقاد به ظهور یک منجی در آخرالزمان تقریباً اتفاق نظر دارند و هر کدام بر اساس فرهنگ خود نامی بر آن نهاده‌اند. هر چند درباره‌ مصداق او، ویژگی‌های شخصیتی او، چگونگی ظهور او، مشخصات دوران حضور او و هدف او اختلافات زیادی میان مسلمانان و دیگران وجود دارد.

اندیشه مهدویت از دیدگاه شیعه یک اندیشه جهانی است یعنی امام زمان اختصاص به قوم و قبیله و یا ملتی خاص ندارد هدف ایشان نجات تمامی بشریت است ظلم ستیزی،دفاع از مظلوم وگسترش عدالت هدف ایشان است به این معنا که از نظر شیعه امام زمان موعودی جهانی با هدف و برنامه ای جهانی است همانطور که اسلام جهانی است و به قوم و قبیله  یا ملتی اختصاص ندارد.

در کتابهای مقدس  زبور ،تورات ، انجیل و نیز کتاب های هندو ها،زرتشتیان و برهماییان به ظهور منجی اشاره شده البته هر ملتی اورا با لقبی خاص می شناسند زرتشتیان ایشان را با نام«سوشیانس یا سوشیانت» یعنی نجات دهنده جهان،مسیحیان به نام «مسیح موعود» و یهود با لقب«سرور میکائیلی» معرفی می نمایند

در جاماسب نامه(از کتاب های مقدس زرتشت)آمده است:«پیغمبرعرب آخر پیغمبران باشد که در میان کوه های مکه پیداشود.....وبا بندگان خود چیز خورد وبه روش بندگان نشیند...و دین او اشرف ادیان باشد و کتاب او باطل کند همه کتابها را واز فرزندان دختر پیغمبر که خورشید جهان و شاه زمان نام دارد کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان که جانشین آخر آن پیغمبر باشدو دولت او تا به قیامت متصل باشد»

در کتاب دادتگ از کتب هندوها آمده است:«بعد از آن که مسلمانی به هم رسد در آخرالزمان و اسلام در میان مسلمانان از ظلم  و فسق عالمان و تعدی حاکمان و ریای زاهدان و بی دیانتی امینان و حسد حاسدان برطرف شود، به جزنام از آن چیزی نمانند و دنیا مملو از ستم و ظلم شود و پادشاهان ظالم و بی رحم شوند و رعیت بی انصاف گردند و در خرابی یکدیگر کوشند و عالم از کفر و ضلالت  و فساد فرا بگیرد دست حق درآید و جانشین آخر ظهور کند»

درانجیل لوقا آمده است:«پس شما نیز مستعد باشید ٫ زیرا در ساعتی که گمان نمی برید پسر انسان می آید . انجیل لوقا باب ۱۲ ٫ شماده ۴۰

زلزله های عظیم در جایهای و قحطیها و وباها پدید می آید و چیزهای هولناک و علامات بزرگ از آسمان ظاهر شد …..و دلهای مردمان ضعیف خواهد کرد از خوف و انتظار آن وقایعی که بر ربع مسکون ظاهر می شود و آنگاه پسر انسان را خواهد دید که بر ابری سوار شده ٫ با قوت و جلال عظیم می آید . انجیل لوقا ٫ باب ۲۱»همچنین درفصل دوازدهم آمده است: کمرهای خود را بسته و چراغ‌های خود را افروخته دارید، و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود می‌کشند، تا هر وقت بیاید و در را بکوبد بی درنگ برای او باز کنید

زبور داود«هان بعد از اندکی زمانی شریر نخواهد بود و اما حلیمان ٫ وارث زمین خواهند شد و از فراوانی سلامتی متلذذ خواهند گردید … صالحان ٫ وارث زمین خواهند بود و در آن تا ابد سکونت خواهند نمود و عاقبت شریران منقطع خواهند شد . زبور داود ٫ مزمور۳۷» همچنین در زبور داود ـ علیه السّلام ـ که تحت عنوان (مزامیر) در لا به لای (عهد عتیق) آمده، نویدهائی دربارة ظهور حضرت مهدی داده شده است، جالب اینکه مطالبی که قرآن کریم در پیرامون ظهور حضرت مهدی از زبور نقل کرده، از تحریف مصون مانده و در زبور فعلی عیناً موجود است. قرآن مجید چنین می‌فرماید:وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ. در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد.»(4)
طبق روایات زیادی این آیه مربوط به ظهور حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می‌باشد. عین همین عبارت که در زبور موجود است، چنین است:
«زیرا که شرّیران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد، : ... و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد ... زیرا که بازوان شریر شکسته خواهد شد »

در کتاب «وشن جوق» از کتب هندوها چنین آمده است: «سر انجام دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست دارد، و از بندگان خاص او باشد و نام او «فرخنده و خجسته» باشد.»

اینها چند نمونه از اعتقادات پیروان ادیان دیگر غیر از اسلام بود در دنیای اسلام نیز بطور گسترده در میان همه  مذاهب وفرق اسلامی عقیده به مهدویت وجود دارد و تنها اختلاف اساسی شیعه با سایر مسلمانان تعیین مصداق آن است که شیعه اعتقاد دارد این منجی فرزند امام حسن عسکری  ودوازدهمین امام و از نسل امام حسین (ع) است که به دنیا آمده و در غیبت به سر می برد ولی غیر شیعه تنها به مصلحی از خاندان پیامبر که دنیا را پر از عدل و داد می کند اعتقاد دارند که بعدا متولد می شود.نکته قابل ذکر این که در کتب صحاح برادران اهل تسنن ابوابی تحت عنوان مهدی وجود دارد و احادیثی از پیامبر اعظم (ص)نقل شده از باب نمونه:در صحیح ترمذی( ج9باب ما جاء فی المهدی)آمده :عبدالله از پیامبر روایت نموده که فرمودند«دنیا سپری نخواهدشد تا اینکه مردی از اهل بیت من که نامش نام من است بر عرب حکومت کند» ودر صحیح ابن داوود(ج2 کتاب المهدی ص207)علی بن ابیطالب (ع) از پیغمبر(ص) نقل می کند که فرمودند«اگر از عالم جز روزی باقی نماندخدا مردی از اهل بیت مرا خواهد برانگیخت تا دنیا را پر از عدل و دادکند چنانکه از ستم پر شده است» همچنین درهمین کتاب آمده که ام سلمه می گوید از رسول خدا شنیدم که می فرمود:«مهدی موعود ازعترت من و اولاد فاطمه می باشد»

بعضی از دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب‌هایی مستقل در موضوع امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نوشته‌اند. مثل ابو نعیم اصفهانی در مجموعه الاربعین (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ»
بعضی از علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیدة مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته‌اند مانند «محمد صدیق مغربی» که در رد گفتار «ابن خلدون»، کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.این‌ها نمونه‌هایی از موضع اهل سنت در برابر مسئله مهدویت است. این مسئله هیچ اختصامی به شیعه ندارد.

حاصل بحث این که اندیشه مهدوی اندیشه ای مشترک بین همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی است بنابر این مهدویت کانون وحدت ادیان است و مهمترین دلیل  برای نزدیک نمودن افکار و اعتقادات است.انشاالله روزی همه ما شاهد ظهور دولتش بوده و در زیر پزچم پر افتخار حکومتش گرد هم آئیم انشاالله

 

 

/ 0 نظر / 14 بازدید